טבעונות, לא מה שחשבתם

בשנים האחרונות, נושא הטבעונות עלה לכותרות הרבה יותר מפעם אחת. זה לא רק אחוז הטבעונים שנמצא במגמת עליה מתמדת, או שורה ארוכה של מחקרים שמתייחסים ליתרונות אורח החיים הזה, הטבעונות הגיעה, עושה רושם, ללב המיינסטרים הישראלי (לראיה, זכייתה של הפעילה הטבעונית טל גלבוע ב”אח הגדול”), וסוחפת רבים במה שברור כבר היום שהוא הרבה יותר מאשר טרנד. לפי סקר שנערך ב-2014, 5% מהאוכלוסיה הישראלית טבעונית ו-8% ממנה צמחונית, אחוזים שנראו בלתי הגיוניים בעליל לפני מספר שנים. זאת ועוד, סקר אחר הראה ירידה של כ-7.5% בצריכת בשר ומוצרי עוף בעשרת החודשים הראשונים של 2013 בהשוואה לשנה הקודמת.

מה שחשוב להדגיש הוא שטבעונות מכילה בתוכה הרבה יותר מאשר מה שרבים חושבים. הנה מספר עובדות חשובות שעשויות לשנות גם את התפיסה שלכם בנושא.

הבסיס שמאחורי טבעונות

ראשית, לכל מי שלא היה בפלנטה שלנו בשנים האחרונות, הסבר קצר ותמציתי (מאד) על הטבעונות. ובכן, המדובר הוא באורח חיים המבוסס על הימנעות מצריכת מזון מהחי והצומח, ובכלל זה בשר, חלב, ביצים ושלל מזונות המוכנים באמצעות אלה. ההימנעות היא לרוב עקב שילוב של שני טיעונים: הראשון הוא הטיעון המוסרי (מניעת סבל בעלי החיים והרג שלהם), והשני – טיעון בריאותי. ואגב, המציאות מראה שרבים מהטבעונים מרחיבים את אורח החיים שלהם הרבה מעבר לצריכת המזון, ולא משתמשים, למשל, במוצרים אשר לצורך ייצורם נעשה שימוש בבעלי חיים: בגדים, רהיטים, נעליים וכיוצא בזה.

quotation-mark-right חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, כדי למנוע חוסרים בגוף.

חשוב להדגיש שבניגוד למה שרבים חושבים, טבעונות אינה דבר חדש כלל וכלל. ישנן עדויות לאורח חיים צמחוני כבר בעת העתיקה, בין השאר ביוון העתיקה, בהודו, ביפן או אפילו בישראל. בעת החדשה, בסביבות המאה ה-19, תועדו מספר ניסיונות של אנשים לאורח חיים טבעוני, ואפילו נפתחה בלונדון פנימיה המבוססת על מזון מהסוג הזה בלבד. המונח עצמו נטבע ב-1944 על ידי דונלד ווטסון, שאף הקים את התנועה הטבעונית. בשנים האחרונות, עם זאת, הנושא צבר פופולאריות אדירה, בין השאר בזכות אמצעי התקשורת, סרטים תיעודיים שהופקו בנושא, הרשתות החברתיות ואקטיביסטים מובילים, המפורסמים שבהם הם גארי יורופסקי ופיטר יאנג.

תפריט עשיר של מזונות טעימים

בנקודה הזו, יש להיכנס מעט לעובי הקורה (או הצלחת), ולראות מהן אפשרויות התזונה שעומדות עבור הטבעוניים. לכאורה, נראה שהם מוציאים אינספור מאכלים פופולאריים מהתפריט שלהם. אלא שבפועל, יש מגוון אינסופי של אפשרויות עבורם, טעימות במיוחד. אפשר לראות את זה במספר ההולך וגובר של מסעדות טבעוניות בישראל, או אפילו בעובדה שכל מסעדה או בית קפה המכבדים את עצמם כיום כוללים בתפריט שלהם מספר מנות טבעוניות, או אפילו תפריט טבעוני שלם.

יש כיום מספר לא מבוטל של מנות אשר בבסיס שלהן נחשבות לטבעוניות, מתוכן גם מנות גורמה. זאת ועוד, כיום נמצאו תחליפים שאינם מן החי או הצומח לאינספור רכיבים המרכיבים מנות שונות, מה שמגדיל עוד יותר את האפשרויות. וכך, את החלב ניתן להחליף בחלב סויה או חלב אורז, את החמאה בחמאת קוקוס, את הביצים בקמחים עמילנים או עמילנים טהורים ועוד. אפילו מאכלים “בשריים” זוכים לגרסה טבעונית, ובין השאר שניצל (עשוי בגרסתו הטבעונית מפרוסות סייטן או טופו בשילוב קמח חומוס מיובש ופירורי לחם) המבורגר (קטניות ודגמים, או לחילופין טופו וסייטן) וכיוצא בזה.

[meteor_slideshow slideshow=”Brochure”]