טבעוני, בריא ומה שביניהם

Various fruits isolated on the white background

מהי טבעונות

את המאפיינים העיקריים של הטבעונות, עושה רושם, לא צריך להציג בפניכם. המדובר הוא באורח חיים המבוסס על הימנעות מצריכת מזונות מהחי, מה שמוציא מהמשוואה הקולינרית של הדוגלים בו את הבשר, הגבינה, החלב ומוצריהם. אלא שמעבר להגדרה בסיסית זו, מדובר הוא על עולם ומלואו, הכולל בתוכו לא מעט עובדות שאינן מובנות מאליהן, חלקן אפילו מפתיעות במיוחד. הנה כל מה שחשוב לדעת על טבעונות.

הסיבות העומדות מאחורי הטבעונות

אז מה גורם לאדם מסוים להיות טבעוני? ובכן, כמעט תמיד המדובר הוא במארג של גורמים, המרכיבים יחדיו את התמונה. נתחיל מההיבט המוסרי, המביא לכך שטבעונות מזוהה, כמעט תמיד, עם מונחים דוגמת “צדק”, “חמלה” או “שמירה על זכויות בעלי החיים”. התפיסה הזו יוצאת נגד הסבל שנגרם לבעלי החיים על ידי גורמים בתעשיית המזון, הכולל גידול בתנאים רעועים, גרימת סבל פיזי, וכמובן – גם הרג.

הטיעון הבא הוא בריאותי במהותו, ונקודת המוצא שלו היא שתזונה טבעונית תורמת לגוף ומסייעת למנוע מחלות אלה או אחרות. בין השאר, ניתן למנות מחקרים שהראו שלטבעונים הסיכון הנמוך ביותר לסבול ממחלות לב ביחס לאוכלי בשר, או אפילו לצמחונים. מחקר נוסף מ-2005 הראה שלטבעונים לחץ דם נמוך, כמו גם כמות נמוכה של ה”כולסטרול הרע”, LDL. קשר ישיר נמצא גם בין הטבעונות לבין מניעת השמנת יתר, מחלות כרוניות (דוגמת סוכרת) או אפילו סרטן. עם זאת, ברור שאין לקחת דבר כמובן מאליו, וחשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה גם בתוך העולם הטבעוני, במטרה למנוע חוסרים חיוניים עבור הגוף – והרי ידוע שבמוצרי בשר וחלב יש גם לא מעט רכיבים חשובים.

אינספור השלכות משמעותיות

טבעונות, ראוי להדגיש, היא לא תוצר של השנים האחרונות, ממש לא. ישנן עדויות לאורח חיים צמחוני כבר בעת העתיקה ולאורח חיים טבעוני בעת החדשה (המאה ה-18 לערך). המונח עצמו נטבע בשנות ה-40 של המאה הקודמת על ידי דונלד ווטסון. בשנים האחרונות, בין השאר עקב אמצעי התקשורת והרשתות חברתיות, המודעות לנושא גוברת, מה שמביא גם להשלכות מעשיות.

quotation-mark-right תזונה טבעונית תורמת לגוף ומסייעת במניעת מחלות כאלה ואחרות 

לא ניתן לקבוע את מספר הטבעונים המדויק באוכלוסייה הישראלית, כאשר הערכות וסקרים הראו כי מדובר על כ-5 אנשים מתוך 100, כאשר 10 אנשים מתוך 100 הם צמחוניים. מספרים אלה נראים אולי מצומצמים, אבל חשוב לקחת בחשבון שתי נקודות. ראשית, עדיין המדובר הוא במספר רב מאד של ישראלים, המביאים לכך שהתנועה הטבעונית בה נחשבת למפותחת ביחס למדינות רבות בעולם. שנית, מספר זה נמצא במגמת עליה מתמדת, מה שמשפיע על היבטים מגוונים.

בין השאר, מדובר כאן על פתיחת מסעדות טבעוניות או הגדלת המנות הטבעוניות במסעדות ה”מסורתיות” יותר, הופעת יותר ויותר ספרי בישול טבעוניים (בשנת 2013, דיווחה “אמזון” על גידול של 40% במספר ספרי הבישול הטבעוניים). או אפילו על הקלות ותנאים מיוחדים לטבעוניים, כפי שהנחיל לאחרונה צבא ההגנה לישראל: למשל, הנפקת לבוש טבעוני או תוספת תשלום לרכישת מזון טבעוני.

לשמח ילד חולה במחלה קשה

ילד חולה במחלה קשה עובר טיפולים קשים וכואבים, לתת תקווה מאמץ כל השנה את הילדים החולים במחלות קשות ודואגת להם לימי כיף, מחנות הבראה, הגשמת משאלות, אירועים מיוחדים, ימי הולדת, העיקר בכדי לתת להם להיות בשמחה, כי החיוך שלהם נותן להם את הכוח להתמודד עם המחלה.

ספירת הדם

ילד חולה שמשתתף בפעילות שגורמת לו הנאה ושמחה מקבל כוחות מיוחדים וחדשים להילחם במחלה, בדיקות הדם משתפרות משמעותית, ללא ספק סיכויי החלמה של ילד שמח גבוהים במיוחד, זוהי הצלת חיים ממש.

פרויקט ילדים בריאים

לתת תקווה פועלת לכל אורך השנה, מלווה ומסייעת לילדים ולבני משפחותיהם בכל צורכיהם במהלך שהותם בבתי החולים ובטיפולים. לאחרונה לתת תקווה מובילה פרויקט חדש בשם “ילדים בריאים” שנועד להגביר את המודעות סביב נושאי התזונה, הפעילות הגופנית והבריאות בקרב ילדים חולים ובכלל.

[meteor_slideshow slideshow=”Brochure”]