הקשר בין כושר גופני לבריאות

לא צריך להיות רופא, וגם לא דיאטטנית או מאמן כושר, כדי לדעת שכושר גופני תורם לבריאות שלנו, וביותר ממובן אחד. אלא שרבים לא מכירים באופן מדויק את התמורות שבספורט ובפעילות גופנית. חוסר היכרות זה עלול להביא לכך שהפעילות הגופנית שנעשית תהיה מצומצמת, או שלא תעשה בכלל. במאמר שלפניכם ננסה לבאר כמה יתרונות ולענות על השאלה מה עומד בבסיס הקשר שבין כושר גופני לבריאות?

התמודדות עם מחלות

כושר גופני, מעצם מהותו, מחזק את המערכת החיסונית בגוף בצורה משמעותית. לכן, הוא עשוי להפחית במידה ניכרת את הסבירות לחלות במחלות, וגם לשפר את התמודדות הגוף עם המחלות כאשר הן כבר מופיעות. אפשר לקחת את כל זה מספר צעדים קדימה ולהתייחס למחלות הכרוניות, המתפתחות במשך שנים בגוף וגורמות לסיבוכים משמעותיים, לרבות מוות.

לא מעט מחקרים במהלך השנים הצביעו על כך שפעילות גופנית מקטינה בעשרות אחוזים את הסבירות להתפתחות מחלות כרוניות, וכן את הסיכויים לתמותה מוקדמת כתוצאה מהן או מסיבוכיהן. בין השאר, דובר באותן מחקרים על הקטנת הסבירות למחלת לב איכסמית בקרב אלה הפעילים ב-50%, על הקטנת הסבירות לפיתוח סוכרת בקרב אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון למחלה ב-58% וכן על הפחתת הסיכון למוות מוקדם ב-40% עבור אלה הפעילים גופנית לפחות שבע שעות בשבוע.

שמירה על המשקל

על פי הנתונים, אחד מבין כשלושה ישראלים סובל ממשקל עודף, כאשר המגמה, למרבה הצער, נמצאת בכיוון אחד: כלפי מעלה. ניתן לתלות את המשקל העודף, או אפילו מצבים קיצוניים יותר של השמנת יתר, באורח החיים של המאה ה-21, המבוסס על צריכת מזון שאינו בריא, אך לא ניתן להתעלם  מהיעדר פעילות גופנית מספקת.

quotation-mark-right
כושר גופני מפחית במידה ניכרת את הסיכוי לחלות במחלות.

לא מעט סיבות צריכות להוביל אתכם לעזוב את הטלוויזיה, המחשב או הטלפון הנייד למספר שעות ולבצע פעילות גופנית. העובדה כי ישנו קשר הדוק בין פעילות גופנית לבין הפחתה במשקל, בעיקר עקב שריפת הקלוריות, קשר המגיע לשיאו כאשר משלבים עם הפעילות תזונה נכונה ובריאה. היא אולי הבולטת בהן, היות ואת התוצאה שלה – מראה אטרקטיבי, חסון ומרשים הרבה יותר, כל אחד רוצה.

אנרגיה, שינה ומה שביניהם

אדם המתמיד בפעילות גופנית, פשוטו כמשמעו, הוא בעל אנרגיה רבה יותר משך כל שעות היום, ולו עקב המרצת תהליכי הגוף השונים הכרוכה בספורט. בנוסף, ישנה השפעה החורגת בהרבה מאשר פרק הזמן הספציפי המוקדש לפעילות הגופנית, כולל השלכות חיוביות בהחלט: מחקרים הצביעו על קשר מובהק בין פעילות גופנית לבין הגדלת היעילות בעבודה, בין השאר מכיוון שהפעילות מביאה לשחרור אנדרופינים התורמים לתחושת המרץ, או לחילופין בגלל שאותה הפעילות “מנקה את הראש”. יתרה מזאת, מחקרים אחרים הצביעו על תמורה חשובה נוספת לפיה אימון גופני בתדירות של שלוש פעמים ומעלה בשבוע, אפילו אם לא האימון המאומץ ביותר, משפר בצורה משמעותית את משך השינה ואיכותה.

ואיך אפשר בלי ההיבט הנפשי?

כושר גופני לא רק תורם לכך שהגוף שלנו הופך לבריא יותר, אלא, בהתבסס על האמרה הידועה, מביא לכך שגם הנפש שלנו תהיה כזו. זה מתחיל עם שיפור הביטחון העצמי, או אפילו הדימוי העצמי. זאת מפני והפחתת המשקל וחיטוב הגוף, בעולם בו המראה החיצוני הוא אחד מכרטיסי הביקור החיוניים ביותר שלו, תורמים לשיפור התחושה האישית באינספור מובנים.

לא מעט מחקרים, כאמור, מצאו קשר ישיר בין הפעילות הגופנית לבין שיפור מצב הרוח הכללי בגוף, בין השאר עקב שחרור הורמונים בשם אנדרופינים, המקושרים אצלנו לתחושות של רוגע והנאה. שימו לב ששחרור זה מתבצע לאחר כ-15-20 של פעילות גופנית, ונמצא בשיאו תוך כ-45 דקות, ומכאן שיש להקפיד על פעילות גופנית שאורכה גבוהה מ45 דקות בכדי למקסם את התוצאות והיתרונות.

[meteor_slideshow slideshow=”Brochure”]