מדד הנתינה העולמי: ישראל במקום ה-32

ישראל נמצאת במקום ה-32 ב”מדד הנתינה העולמי”, המדרג את מדינות העולם לפי נטיית אוכלוסייתן לעזור לזולת, בין אם בתרומה כספית, בפעילות התנדבותית או בעזרה לאנשים זרים – מתוך 135 מדינות ברשימה, אותה מובילות ארה”ב ומיאנמר.

על-פי דיווח של הכתבת מיכל רמתי ב’דה מרקר’, הדירוג הגבוה ביותר של ישראל היה בתחום התרומה הכספית – המקום ה-19. בתחום ההתנדבות היא דורגה במקום ה-39, ובעזרה לאנשים זרים – במקום ה-98.

עוד על פי הדיווח, לעושר המדינות אין בהכרח קשר למידת הנתינה בהן, כאשר היא מחושבת לפי שיעור תרומה/התנדבות/עזרה לזרים, ולא לפי גודלן של תרומות כספיות.

ברחבי העולם הייתה בשנה שעברה מגמה של גידול בנתינה, אך הגידול המשמעותי ביותר היה במספר האנשים העוזרים לזרים – מספר שגדל ביותר מ-200 מיליון ב-2013, לכ-2.3 מיליארד אנשים ברחבי העולם שדיווחו כי עזרו לאדם זר בחודש האחרון.

אך אף שהעזרה לזרים וההתנדבות בעולם גדלה, מספר תרומות הכספים דווקא ירד”  – בהובלת קבוצת הצעירים, בני 15-29. קבוצה זו סובלת בשנים האחרונות מרמות אבטלה גבוהות בצורה חריגה, מה שעשוי לפגוע ביכולת הכלכלית של חבריה.

“נשים נוטות לתרום יותר מגברים ברמה העולמית” – למרות פערי השכר בין המגדרים וההשתתפות הנמוכה יותר של נשים בשוק התעסוקה.

את העשירייה המובילה בדירוג ממשיכות קנדה, אירלנד, ניו זילנד, אוסטרליה, מלזיה, בריטניה, סרי לנקה וטרינידד וטובאגו. בדירוג הממוצע לאורך 5 שנים, הובילה ארה”ב, ואחריה אירלנד, ניו זילנד, אוסטרליה וקנדה.

“הדירוג התבסס על סקר של מכון גאלופ ברחבי העולם ב-2013, כאשר בכל מדינה נסקר מדגם מייצג של כאלף אנשים”.