כושר גופני – בשביל מה אני צריך את זה?

 

shutterstock_102216577-copyאת השאלה בכותרת סביר ששאלת את עצמך לא מעט פעמים. ייתכן שהיה זה לאחר שקרוביך הפצירו בך להיכנס לכושר או אחרי שחברים ניסו לעניין אותך בפעילות ספורטיבית זו או אחרת. יאמר לזכותך כי רשימת התירוצים שסיפקת מרשימה בכל קנה מידה: היעדר זמן, היעדר כסף (הרי מכון כושר צורך תשלום), מזג אוויר בעייתי, חוסר מוטיבציה, צורך בהכוונה, כאבים פיזיים – והרשימה עוד ארוכה..

אז נכון, אתה לא לבד, ואתה נמנה עם אחוזים רבים מהאוכלוסייה שנמנעים אף הם מסיבה זו או אחרת מקיום פעילות של כושר גופני. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי פעמים רבות, הגורמים להיעדר אותה פעילות גופנית מקורם בכך שלא כולם נותנים את הדעת, או שאינם מכירים בכלל, את רשימת המעלות האינסופית שפעילות גופנית כוללת בתוכה. כדי שאתה תהיה מודע אליהן – ריכזנו עבורך מספר עובדות חשובות שכדאי לדעת ושלא ניתן להתעלם מהן.
quotation-mark-rightלא מה שאתם מסתכלים עליו משנה,  אלא מה שאתם רואים.

כושר גופני  – מניעת מחלות

פעילות גופנית מסייעת במידה ניכרת בהקטנת הסבירות למחלות, בעיקר מחלות כרוניות. דוגמא לכך תהיה העובדה כי פעילות גופנית מגבירה את קצב פעימות הלב, ומכיוון שמדובר בשריר – מחזקת אותו, מה שעשוי למנוע מחלות לב בעתיד. כמו כן, קיים קשר הדוק בין כושר גופני לבין הקטנת הסיכון למחלות כלי דם, סוכרת או אפילו אירועים מוחיים. יתרה מזאת, פעילות גופנית מחזקת את עצמות הגוף, מה שמשפיע גם שנים קדימה: בין השאר, על הקטנת הסבירות לניוון שרירים או לאוסטיאופורוזיס. ואילו כושר גופני, באופן כללי, מחזק בצורה משמעותית את המערכת החיסונית, מה שמאפשר לגוף להתמודד בצורה יעילה עם מחלות, פשוטות ומורכבות גם יחד, וכן מקטין את הסיכון לתחלואה שכזו.

כל אלה נותנים את אותותיהם גם על הסבירות, חס וחלילה, לתמותה מוקדמת. מחקרים הראו כי אצל אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית לפחות שבע שעות בשבוע הסיכון למוות מוקדם נמוך בכ-40% מאשר אלה שמבצעים פעילות גופנית עד 30 דקות בשבוע. בארצות הברית למשל, ידועים בכל שנה כ-250,000 מקרי מוות המיוחסים להיעדר פעילות גופנית.

כושר גופני – הפחתה במשקל

אין זה סוד כי פעילות גופנית היא צעד משמעותי שיש לבצע בדרך להפחתה במשקל, צורך הכרחי של
רבים על רקע הנתונים המדאיגים מאד המאפיינים (גם) את ישראל. כך, למשל, בשנת 2010 נמצא כי כ-33% מהאוכלוסייה בישראל נמצאת במצב של עודף משקל, כאשר 16% נוספים במצב של השמנה או
השמנת יתר. זהו ממוצע הדומה לזה המאפיין את מדינות ה-OCED.

גם כאן, פעילות ספורטיבית יכולה לסייע ביוlt_button_helpתר ממובן אחד. ביטוי מובהק ראשון של יתרונותיה הוא כמובן שריפת קלוריות, אשר בשילוב עם חיזוק הגוף, ותזונה נכונה, מביאה לתוצאות מקסימליות עבור הגוף. זאת ועוד, אין צל של ספק כי פעילות גופנית תורמת לחיטוב ולחיזוק הגוף בצורה ניכרת, מה שמשפר לא רק את המראה – אלא גם את הביטחון העצמי, בקרב בני כל הגילאים.

נפש בריאה בגוף פעיל

אדם השומר על כושר גופני גבוה הוא לא רק בריא יותר, אלא גם שמח יותר. גם כאן, ניתן להכניס לתוך המשוואה את האנדרופינים, הורמונים במוח המקושרים אצלנו לתחושות דוגמת רוגע או הנאה. שימו לב שכדי שההליך המבורך הזה יתרחש בפועל נדרשת פעילות מאומצת יחסית, דוגמת שעה של שחרור האנדרופינים הנעשה תוך פרק זמן של כ-15-20 דקות מרגע תחילת הפעילות, ומגיע לשיא שלו תוך כ-45 דקות. על אותו עיקרון, הפעילות מגבירה את קצב ייצור הסרטונין בגוף, מסר עצבי המעודד מצב רוח, כמו גם תגובות הנחשבות חיוביות.

הנקודות שהובאו במאמר מרכזיות וחשובות, אך כמובן שלא די בהן בכדי לבטא את כלל היתרונות הגלומים בכושר גופני. תקוותנו היא שהובאו כאן מספיק דגשים שיסייעו לך להבין שהגוף שלך, ואפילו הנפש שלך, זקוקים לכושר גופני, ורצוי שעה אחת קודם.

ארגון לתת תקווה מסייע לאלפי ילדים חולים להתמודד עם מחלות קשות. המתנדבים, המפעילים והצוות הרפואי עושים הכל כדי להעלות חיוך על פניהם, ולשפר את מצבם הרוחני והגופני. הקפדה על קיום פעילות ספורטיבית ושמירה על כושר גופני בריא מסייעת לילדים בהתמודדות היומיומית עם המחלה, ועוזרת להם לשפר את ההתמודדות עם המחלה פיזית ומנטלית.

פרויקט-ילדים-בריאים

 lt_banner_website_580x580px-580x580